کاشت زعفران در زمین کشاورزی

24

اسفند

کاشت زعفران در زمین کشاورزی

به طور کلی به سه روش کاشت زعفران انجام میگردد که یکی از این سه روش کاشت زعفران در خاک است.

کاشت در خاک

در این نوع کاشت یکبار کشت انجام داده  و 7 سال برداشت خواهید داشت.

برای انجام این امر،اصلی ترین گام آموزش کامل در رابطه با این نوع کشت زعفران است .که به اختصار در ذیل گام های کشت خاکی را شرح میدهیم . اما برای شروع کشت خاکی این کافی نیست و نیازمند آموزش های بیشتر می باشید.

 

  • گام اول: آماده سازی زمین و آزمایش خاک ؛

بهترین خاک برای کشت زعفران خاک لومی شنی (ترکیبی از شن و رس) می باشد. این نوع خاک میتواند محیط خوبی را برای کشت زعفران ایجاد و رطوبت مورد نیاز برای پیاز زعفران را تامین کند. در مدت زمان 7 سال که پیاز زعفران در خاک است لازم است که (پی اچ) خاک بین 7 تا 7/5 باشد.بهترین زمان شخم زدن زمین اواخر پاییز یا اول زمستان است . لازم است خاک تا عمق 40 تا 50 سانتی متر شخم زده شود . مرحله بعد اضافه کردن(4 تن کود گاوی+ 25 کیلوگرم سولفات گرانوله+25 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل +50 کیلوگرم بنتونیت ) در هر هزار متر مربع می باشد . مخلوط نمودن این مواد با خاک توسط دستگاه کلتیواتور انجام میگردد.در انتها خاک را کاملا مسطح می نماییم تا آماده کشت زعفران شود.

 

  • گام دوم  : تهیه پیاز زعفران ؛

بهترین زمان خرید پیاز زعفران اواخر خرداد تا اوایل شهریور ماه می باشد . یکی از مهمترین و اساسی ترین دلیل کشت زعفران با کیفیت، پیاز زعفران مرغوب و سالم می باشد. پس از تهیه پیاز زعفران مرغوب، لازم است هر چه سریعتر اقدام به کاشت پیاز در زمین زعفران نماییم . قابل ذکر است هر چه پیازچه ها کمتر در هوای آزاد قرار بگیرند و یا روی هم انباشته شوند ، دارای سلامت بیشتر خواهند بود . پس بعد از خرید پیازچه مرغوب از جایی مطمعن ،کمترین فاصله را بین آوردن پیاز زعفران و کاشت آن باید داشته باشیم .

 

  • گام سوم : ضد عفونی کردن پیاز زعفران؛

برای کشت زعفران لازم است پیازچه ها سالم و به دور از هر نوع قارچ و کنه باشد. پس قبل از انتقال پیاز به خاک باید پیازچه ها ضدعفونی گردد . برای این امر لازم است پیازچه ها را در حجم 5 الی 10 کیلوگرمی داخل ظرفی قرار داده و به مدت 30 الی 60 ثانیه داخل محلول (قارچ کش کار + سم کنه کش پروپارژیت ) قرار دهیم تا پیازچه ها آماده کشت گردد.

 

  • گام چهارم : کاشت زعفران؛ 

انتقال پیازچه های سالم و ضد عفونی شده به زمین آماده کشت که نهایتا تا اواخر شهریور ماه انجام میگردد.

 

  • گام پنجم : آبیاری زمین زعفران؛

15 مهرماه هر سال شروع زمان آبیاری زعفران است، البته در موقعیت های مکانی و شرایط آب و هوایی مختلف این زمان می تواند تا اواسط آبان ماه  ادامه داشته باشد .زمان گل دادن زعفران ارتباط مستقیمی با زمان آبیاری زعفران دارد برای همین میتوان زمین زعفران را به قطعات مختلف تقسیم کرده و آبیاری را با فاصله زمانی انجام دهیم تا زمان اوج گل دهی زعفران ،با هم تداخل نداشته و چیدن گل زعفران بهتر و راحت تر انجام گردد. آبیاری اصلی و عمیق زمین زعفران را قبل از گلدهی زعفران انجام می دهند و پس از آن سله شکنی انجام میگردد. پس از برداشت و چیدن گل زعفران ، کاملا بسته به شرایط آب و هوایی منطقه، اقدام به آبیاری بعدی میگردد که تقریبا در اواخر آبان و یا اوایل آذرماه انجام میشود و آخرین مرحله آبیاری در اسفند ماه است. اگر منطقه کشت دارای بارندگی مطلوب در پاییز و زمستان باشد نیاز به آبیاری سوم نیست.

 

  • گام ششم : سله شکنی زمین زعفران؛

پس از اولین آبیاری زمین را باید سله شکنی کرد ، این امر به گونه ای باید انجام گردد تا پیازچه ها صدمه نبینند. بهترین وسیله برای این کار تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می باشد .سله شکنی باعث مخلوط شدن کود حیوانی با خاک و خارج شدن گل های زعفران میگردد. در صورت انجام ندادن سله شکنی گل های زعفران بدون نظم از خاک بیرون می آیند و این امر باعث رویش علف های هرز و کاهش بازدهی مزرعه زعفران شود.

 

  • گام هفتم : دفع آفات و بیماری زعفران؛

از مهمترین آفات و بیماری های زعفران کنه و موش صحرایی است . با سرکشی کردن متناوب به زمین و پیازچه ها میتوان متوجه وجود این آفات شد.به طور متوسط باید هر 10 تا 15  روز یکبار شیارها یا چاله هایی را در نقاط مختلف مزرعه حفر کنیم تا از سالم بودن پیازچه ها مطمئن شویم .برای مقابله با کنه باید از کود گرانوله گوگرد استفاده کنیم که هم خاک را اسیدی میکند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می شود.برای بهره مندی بیشتر از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان 30 کیلوگرم در هر هزار متر مربع با خاک مخلوط کنیم و پس از آن اقدام به آبیاری نماییم. برای مقابه با موش صحرایی نیز از تله موش ، گاز متان( تزریق گاز متان به داخل لانه موش) و قرص برنج استفاده می نماییم . 

 

  • گام هشتم : برداشت گل زعفران ؛

برداشت گل زعفران به زمان اولین آبیاری و نیز آب و هوای منطقه بستگی دارد، ولی معمولا در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می نماید. در مدت زمان حدود یک ماه فصل گلدهی لازم است که هر روز گل های زعفران را بچینیم  . 

 زعفران در سال یکبار برداشت می شود و تنها یکبار گل می دهد.

اشتراک گذاری

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد