کاشت زرشک

11

اردیبهشت

کاشت زرشک

کاشت زرشک

جالب است بدانید که تا قبل از قرن هفتم میلادی گیاهی بنام زرشک یا Berberis کاملا ناشناخته بود .در همین قرن در نیمه شمالی کره زمین گیاه زرشک که طعمی دلچسب و ظاهری متفاوت داشت کشف و شناخته شد و پرورش آن توسط انسان آغاز گردید.

گیاه زرشک محصول ایده آل برای درآمد زایی در کمبود امکانات است . این گیاه برای رویش نیازمند نور بسیاری است . کاشت درخت زرشک نیازمند شاخصه های زیادی نیست .بوته زرشک در روزهای پایانی فصل بهار و ابتدای فصل تابستان شکوفه می دهد و در فصل پاییز غنچه ها به رنگ زرشکی یا گیلاسی ظاهر می شوند .

 

  • مرحله اول : آماده سازی زمین

شیوه رایج آماده سازی زمین ، استفاده از کود شیمیایی به همراه کود حیوانی است . برای این منظور 20 کیلوگرم کود پوسیده را با 200 کیلوگرم کود فسفات آمونیوم برای یک هکتار زمین نیاز داریم . این ترکیب را در سطح خاک به صورت یکنواخت پخش میکنیم سپس با شخم عمیق به خاک انتقال میدهیم و اگر نیاز بود با یک شخم سطحی خاک را اصلاح میکنیم پس از آن در زمین جوی هایی با فاصله چهار متر و گودال هایی با عمق 50 سانتی متر ایجاد میکنیم .

زرشک توانایی این را دارد که حتی در سنگلاخ و یا آب شور هم رشد کند و محصول دهد.بسیاری از کشاورزان به پرورش زرشک در ارتفاعات بیش از دوهزار متر اعتقاد دارند . در حال حاضر در بسیاری از مناطق کوهپایه ای زرشک پرورش داده میشود . بهترین محصول زرشک در شرایط آب و هوایی خشک و کویری می باشد البته باید نیاز آب گیاه تامین گردد.

  • مرحله دوم : کاشت نهال در خاک

نهال زرشک باید دارای ریشه مرغوبی باشد تا نتیجه خوبی حاصل گردد . بهترین وقت کاشت ، نهال دو ساله است که میتوان صد در صد از آن نتیجه گرفت. این نهال در اولین سال خود میوه میدهد.

  • مرحله سوم : رویش زرشک

درصورتی که بذر زرشک را کاشته باشید ، نهال زرشک در اوایل فروردین ماه جوانه می زند و این جوانه ها شروع به باز شدن میکنند . در ماه اردیبهشت غنچه زرشک بازده و طی بیست روز گلدهی ادامه دارد و در اواخر مرداد میوه زرشک کم کم تغییر رنگ داده و تا شهریور ماه به رنگ قرمز ظاهر می شود.

در این مدت در هنگاه خواب گیاه هر سی روز خاک درخچه ها را زیر و رو می کنیم .

  • مرحله چهارم : هرس درخت

این درخت نیازمند هرس می باشد تا نرک ها ، شاخه های در هم گره خورده ، شاخه های خشک شده و شلوغ حذف شوند . قابل ذکر است که تنها حذف شاخه های خشک شده و آسیب دیده کافی نمی باشد زیرا که باردهی را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • مرحله پنجم : برداشت

معمولا اوایل فصل پاییز دادنه های زیبا و خوشرنگ زرشک به صورت یکنواخت ظاهر شده اند. این زمان بهترین وقت برداخت زرشک می باشد . درخت زرشک در سال سومو چهارم است که باردهی خود را آغاز می کند و بهترین وقت برداشت این محصول در آبان ماه یعنی دیرترین زمان ممکن آن می باشد تا طعمی شیرین و رنگی خوش داشته باشد.

  • مرحله ششم : برداشت میوه زرشک

برداشت این میوه به سه روش میتواند انجام پذیرد .

روش اول : بریدن شاخه های میوه توسط شاخه بر و یا قیچی باغبانی

روش دوم : چیدن خوشه ها به وسیله دست که به دلیل وجود خارهای زیاد در شاخه ها بسیار وقت گیر است

روش سوم : تکان دادن و ضربه زدن به شاخه ها توسط چوب های بلند

مرحله هفتم : خشک کردن زرشک

پس از چیدن خوشه ها ، آن ها را به محیطی مناسب برای خشک کردن انتقال می دهیم .

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد